Oliwa tłoczona z owoców oliwki jest uznawana za jeden z najzdrowszych olejów. Jej wyjątkowe właściwości to zasługa składników aktywnych – dużej ilości oleinowego kwasu tłuszczowego, witamin E i K, a także przeciwutleniaczy.

Czym są przeciwutleniacze?
Antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze, to grupa substancji aktywnych, które wykazują właściwości przeciwutleniające, czyli zatrzymują albo spowalniają procesy utleniania.

Badania wykazują, że przeciwutleniacze korzystnie wpływają na organizm człowieka. Mają spowalniać procesy starzeniowe, powodujące uszkodzenie komórek, wspierać mechanizmy obronne, a przez to zapobiegać wielu groźnym schorzeniom.

Do grona przeciwutleniaczy zaliczają się przede wszystkim naturalne substancje pochodzenia roślinnego. Jednym z ich bogatych źródeł jest oliwa z oliwek.

Przeciwutleniacze w oliwie z oliwek
Produkowana z owoców oliwki europejskiej (Olea europaea L.). oliwa jest olejem o bardzo dużej ilości cennych przeciwutleniaczy. Zaliczają się do nich związki takie jak witamina E, polifenole i skwalen, który należy do triterpenów.

Największą ilość związków przeciwutleniających zawiera świeża oliwa o ostrym smaku, która pozyskiwana jest przez proces tłoczenia na zimno.

Dlaczego oliwę warto spożywać regularnie?
Bogata w przeciwutleniacze oraz w NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminy E i K, oliwa z oliwek może być traktowana jako naturalny suplement diety, wspomagający działanie całego organizmu.

Właściwości lecznicze oliwy z oliwek:
– wspomaga działanie serca
– korzystnie wpływa na naczynia krwionośne
– reguluje poziom ciśnienia krwi
– obniża poziom „złego” cholesterolu – LDL
– obniża niebezpieczeństwo wystąpienia udarów
– zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2
– pomaga w walce z chorobą Alzheimera
– ma działanie przeciwzapalne
– wykazuje właściwości antynowotworowe

Oliwa z oliwek – w jakiej postaci jest najzdrowsza?
Najwięcej wartościowych substancji aktywnych, w tym antyoksydantów, zawiera świeża, tłoczona na zimno oliwa extra vergin. Powinna być używana bez podgrzewania – wtedy zachowuje cenne właściwości.

Warto pamiętać o tym, żeby oliwę przechowywać w suchym, chłodnym i zacienionym miejscu. Na dłużej utrzyma wówczas swoje prozdrowotne działanie.